Nuffnang

Tuesday, November 3, 2009

~ Learning how to be a poor people ~

Hello All,,

Currently I can say that myself to much spending money rather than saving. Why this happened to me? Aku joli kataksking sangat until may saving account only change with a small amount. Compare to before, my saving amount always higher. Iya. I have to accept that from August 2009 I have to pay for my car’s installment. It's a lot for me. Iya iya. Sapa suh gedikx nak beli keto mahal. Tapi takpo. I;m not regret at all. But I;m so thankful to ALLAH SWT gave me opportunity to own my own car. Tapi Merlin ada dengan mak ayah aku lagi. Mak ayah aku ada agenda lain tahun depan. Iya. Jangan cakap lagi.

La nie aku rasa macam nak amik course la. How to manage my money? Gennnaaa!!! I want to go for shopping without excess my money. Itulah. Ajaran Cikgu Leong time F4 time Kemahiran Hidup DULU aku memain. Tapi aku dpt A in KH. Yeay!! Kena beli buku ledger agaknya aku nie. Actually aku dah ada tapi in Excel ja la. Aku tengok money in money out aku. Aku nak manage money out aku sebaiknya. Tolong la kekawan faham aku. Aku nie tak kawen lagi gena jadi macam nie.

Mak pernah berpesan : Orang kedekut banyak duit.

Tapi aku nie murahan dengan berbelanja. Buat diriku dan orang tersayang (family aku la). Nie belum ada teman lagi. Kalau ada teman for sure aku akan sokmo dating (Cheee cheee chee perasaan lak nak berteman). Mungkin nie salah satu hikmah aku masih belum berteman. Tapi aku nak berteman juga. Ehh…Apa kesss nie. Tetiba cakap pasal TEMAN nie. Dah-dah. Cakap pasal money management lak.

No money no talk and we have to responsible for our money. I have to spend it in a best way. No more hidup senang lenang. Aku nak menjadi orang yang susah tapi kaya. Gena tue? Leh ja kita nak determine what we can do woth our money and we have to control it. Susah weeiii! Orang macam aku nie, Tupperware pun nak beli. Walhal tue mak-mak nya. Tapi aku beli kat mak aku la.
Memang la orang cakap, enjoy ja masa ada nie, tapi kalau tak beringat gena nak survive once we in a trouble.

“It is true that money cannot buy happiness but it does make it possible for you to enjoy the best that the world has to offer.” - George S. Clason

Come. Let’s together-gether manage our money! Sussaahh weiii!!

Photo Credit to: ariffjrs~~terkonang juo.. ayam den lapeh~~ [flickr]

6 comments:

brid3ofkayangan said...

cik yunabbbbb...sy dah lama menabung rm1 sehari....sgt berbaloiiii i tell u...berbaloi baloiiii...u won't regret it dear...

Yani said...

Oh yes Cik Zai! Sy pun dh mulakan since berkereta ini sahaja. Duit tue dalam bekas starbucks sy. Hehe. Sket-sket lama2 jadi bukit. Yeayy!

L3N said...

Gilek r mung cik yunap!!bley simpan smpi 1.2K tuh...Jgn lah blajar menjadi miseking tidak indah.Cukuplah belajar mgnai kesederhanaan.Mung jgn smpi ikat perut @ ikat nafsu shopping sbb kekadang bila duet yg kita bersusah payah simpan tuh hilang skelip mata tetiba2 kita rasa cm sesalnya x bli itu ini dulu...hhahahah pengalaman

Yani said...

Mung Cik Llulup!
Mung meme pandai manage ur money la. I can see and feel it. Baik. Sy akan bersederhana tapi elakan membeli-belah tersangat super duper. Sy perlu mengcontrolnya. Oh tidak! Kamu bakal berkahwin tahun ahdapan kan, IYA. SAYA JUGA! Hahahaa.(gelak jahat!!)

z@ti said...

aku suka ayat ko bila ko ckp.."mungkin ini hikmah aku belum berteman"...

ya aku rase kita ni selagi xberteman selagi tu la duit abes camtu je. sbb kita ingat xde responsibilities sgt(i mean utk masa dpn like tunang.kawin)..selagi kita solo selagi tu la kita dok buy benda merepek meraban..simpan2 gak tp last2 terguna. sbb slalu ckp dlm hati.."ala xpela aku kawin lmbt lg..kuar duit ni dlu nanti2 simpan blk"..as a conclusion...dont ever set ur mind like that..:)

Yani said...

Iya Zati Chan!!
Berteman. Satu perkara yang penting juga. Untuk melengkapkan diri. Tapi tue la. Nak cari temam mmg susah. Apa aku nak reply hang nie actualy? Hahaha. Pasal duit dan teman. Tak kisah la kan berteman atau tak, duit still kena simpan kan. BUruk benor tabiat suka membazir nie. Aku la. Dah la kenkadang makan tak habeh. Membazri!! Apooo da Yani!!!
Zati gena teman mung?