Nuffnang

Tuesday, January 12, 2010

~ Bekerja la bebaik ya.. ~

Assalamualaikum,Hari Ahad yang lepas, aku naik moto ke Kulim untuk ke TM Point. On the way to Kulim towm then aku terpandang dua pekerja asing aku tak sure dari mana sebab aku malas nak stop tanya dia dari mana. Tatkala tengok depa menunggu bus dengan barang penuh di tangan dengan ada yang letak atas tanah, rasa kasihan aku pada mereka dan pekerja asing yang lain yang sama-sama mencari rezeki di bumi ALLAH yang permai Malaysia ini. Aku cakap sendiri atas moto "Keja la elok-elok kat sini, jangan la buat benda-benda tak elok yang akan membuatkan orang Malaysia tak suka depa". Ermmm..Tak aku nafikan ada pekerja asing nie baik-baik, ada yang kuat amal ibadahnya, suka tolong-menolong. Tak semuanya nak amik kesempatan pada kita rakyat Malaysia. Cuma ada segelintir ja yang begitu. Aku pun tak pasti, iyalah. Manusia nie rambut pun dah colorful kan. So no wonders la. Bercakap pasal pekerja asing nie, hari-hari tiap pagi ada la dua,tiga pekerja asing menapak jalan kaki depan rumah aku sambil bawak plastic bekal makanan depa. Aku sedey la juga. Iyalah. Aku rasa gaji depa tak tinggi macam operator tapi itu la rezeki depa. Cukup ja depa makan, bayar sewa[mungkin ini dah disediakan oleh majikan]. Kenkadang tengok depa aku pun rasa sayu, iya la muka depa pun kadang-kala cukup kasihan aku tengok. Tak apa lah. Makan la apa yang ada ya. Hujung minggu makan la best-best sikit. Aku tengok kat rumah depa ada pokok-pokok sayur macam kekacang bendi and etc aku pun tak penah tengok dekat, mungkin tanam pokok sendiri macam nie boleh la cut cost sikit kan. Tak macam rumah aku, penuh dengan pokok hujau yang tak menguntungkan. Tapi tak apalah, ada katak menumpang di situ. Pekerja Asing sekelian,
Bekerja la dengan baik di sini ya, ikut arahan majikan tapi kalau majikan terlalu kejam, jangan lupa buat report ke tempat yang berkaitan. Ataupun paling mudah ke Balai Polis berhampiran. Kamu pun duduk Malaysia, jangan lupa undang-undang Malaysia juga ya. Kalau keluar berjalan-jalan tue kenakanlah wangian yang sejati dimana ianya melambang gaya, mutu, keunggulan kamu. Okeng!

Psssss: No wonder la ada sorang teman a.k.a x-PT* kat office aku nie berkenan dengan Pekerja Asing yang aku rasakan Warga Bangladeshi tatkala warga ini sedang melintas jalan raya. Hehehe. Di matanya warga ini sangat kool kot. I dont know...Ammmpunnn..
Photo 1 Credit to: mazrin [Flickr]
Photo 2 Credit to: PATREE Malaysia [Flickr]

9 comments:

fakhril said...

wah yani... ang da tpikat kt ikan dr negara jiran ka?? hohohoho... bgs2.. benda elok jgn disorok2kn... hehe

Yani said...

Tooekk Fakhril!
Aku belasah jg hang nie. Bukan aku bekenan la. tapi aku kesian tgk depa la. Mai keja kat sini, ada pula majikan buat tak betoi kat depa. Kesian la wei...

Faizal Reza said...

wooo..yani da angau org sebrang..hahaha

Yani said...

Kuang asam memasing nak ckp aku ngan orang seberang lak..mana ada..kalo ckp orang seberang jaya ok jg..hisshh!!

Mana ikan untuk aku???

L3N said...

oh kurang asammmmmmmmmmm....

fakhril said...

Ikan masak kurang asam ka??? yani... hg kesian2 lama leh jatuh cinta tau... hohohoho

Yani said...

Cik Lulup!
Apa yg kurang asam??haha..peluh mung kot masam!

Fakhril!
Toekkk mung...manan ada gitewwww..aku just tulis ja la..sebagai warga Malaysia yg prohatin...jgn laa anak tirikan mereka...weii..ada orang tue kan...Bapak indon curi numbe phone dia..hahahaa...orang itew adalah??

kakakakaakka...ammmpunnnn!!

fakhril said...

bapak indon curik no tepon?? sapa?

Yani said...

Hahaha...Botman, jgn tanya byk2...nanti ada orang kena sepai...hahaha