Nuffnang

Monday, August 9, 2010

~ Inilah Kisah Hatyai Part-2 ~

Assalamualaikum all,

Seems that part-1 entry really mix everything, thus for this one I'm trying my best to explained it with good manners. And yes, for today chit-chat among me and Mas, most likely about Makcik Bihun. Which is I will story more later. Wakakakak..wakakaa... Aku nak gelak ja dulu. Funny you makcik! Seem that not much souvenir yang aku beli kat Hatyai then hati raya remuk, pecah coz ada untuk kawan-kawan yang aku tak beli. Tapi aku berazam next trip I should invest more on it or else aku akan sedih menanggung penyesalan yang tak berkesudakan. Akan tatapi, jiranku bakal ke Hatyai jugak. Waka waka. Pesan boleh?

Day 2 7 Aug 2010
My alarm ringing around 6.15am which is meaning 7.15am Malaysia time. Wake up, take a shower, praying. The dawning time in Hatyai much more same with Malaysia. I think this is because our time zone different only ONE hour kot. Last night we already decided to check out at 7am. Thus need to siap asap since we'll heading to Songkla after having our breakfast. Once everything packed and ready then we check out around 7.15am without any charges from hotel coz Layern dah minum 1 bottle mineral water yesterday. Being a backpackers, damn it! So heavy dear. At this moment, kalau aku hado teman berlainan jantina and both of us falling in love together, sure heaven..Thanks dear for helping me to bear it for me. **Getik bukan?
Masa nie ready nak check-out

7.30am reach Salma Restaurant for our breakfast. Lapar beb! I'm decide to take American Breakfast. It comes with 2 slice of bread with butter spread and strawberry jam , 1 sausage, omelette and some salad, tomato and timun with hot milo as well.
Me and Hanin's breakfast menu.

Semua pulun makan. Mas, Layern and Kak Siti order Nasi Lemak with good decorations. I've been watching AFC at one of thailand restaurant, they love to deco/present the food as their practice and this is much more fun for us to eat it kan.
This is Nasi Lemak.

While semua orang tengah santap makanan, aku tak habeh lagi menitip 2,3 kalam pada note book yang aku bawak nie.
Tulis jangan tak tulis.

Selesai bayar our food, then wanna to move out from Salma. Ahha'aaaa. There's one Pakcik Tuktuk waiting outside the restaurant. Rezeki pakcik hari nie. A new history in Hatyai. "There's 5 beautiful lady from Malaysia who really love to ride a tuktuk in Hatyai. They will ride it to Songkla since they thought Hatyai to Songkla only takes about 20mins. Please be inform that, local people will took bus to Songkla compared to tuktuk." Ahhhh'aaaa. We took the tuktuk around 8.05am and reach Songkla around 9.20am. Can you count how many mins we're in powerful tuktuk? Ahhh'aaaaa. I LOVE IT!
Happily face of Hanin's. This is after 5mins we're in tuktuk. Hehe.

At this moment, we're still enjoying in tuktuk.

We reach Songkla around 9.20am, I do read the story about cat, dog and the mouse. There's a statue story about then with the crystal ball. I do snap the picture of it, will update it later.

The Story:
As legend has it, they stole a magic crystal from a merchant off of his junk (boat). Being swept out to sea the mouse put the magic crystal in his mouth for safe keeping. As they all swam for safety, the mouse thought...what if the cat tries to steal the crystal from me?..the Cat thinking that the mouse was trying to steal the crystal swan closer to the mouse....fearing for his life now, the mouse swam faster...as did the cat only reinforcing the mouses thoughts of the cats intentions....the dog also swam behind...but alas, they all became exhausted and drowned...Legend has it, the the cat became Koh Meaw (Cat Island..the Big one) the Mouse became Koh noo (mouse Island the smaller one) the Dog became Kao Tangkuan (the Monkey hill!) and the crystal became the sandy beaches along the beach know as Haastsaikaew.

Songkla.


The story.
Hanin sedang membaca, aku tengok pict yang aku snap.
People with Statue of mermaid.
Hanin and me while waiting the dogs go away from the mermaid's statue.
Mas and me.
Me and Hanin.
Lepas berpenat lelah menghalau hanjing, selepas puas bergambar dengan statue, then beli sedikit souvenir for friends, then kami challoww. Heading to Hatyai around 10.30am. Niat di hati ingin shoping at Plaza. Don't know what local people called it, but from Layern, people call it Plaza or Market. Last round for another shopping. Here, Mas would like to find the loyang or acuan for small cookies. Finally jumpa jugak. Oh ye, the Pakcik tuktuk adalah ISLAM, dan masa he drop us at Plaza, he shown us how to get a van to Danok. So kind of him and he keep on saying that Muslim, Muslim. Baik pakcik tuktuk nie. Tak macam pakcik tuktuk kami yang pertama, nak tekan calculator pun silap then ada botol arak lagi. Creeeepy makk!

Plaza @ Market from top view.
Another shoping time, kami jalan-jalan lagi, then stop beli handbag for Hanin's maid. Hahaha. Dari takmo beli situ, terus beli. Beli ajaa. Mine, beli t-shirt for my lovely brotha but tak ada anay jersi yang menarik la. Beli ja yang ada gambar tuktuk. **Nampak sangat aku nie suka tuktuk. Adeiii. Masa nie seronok lepas shoping kat Plaza or Market.1 round pusing plaza, then makan time. Hahahha..hahahha..

ahahahaha..ahahaha...hahahahhhaa...aku nak pulun gelak dulu..
whahahaha..wahahahaaa...lawak...wahahaha..wakaaaa..wakak...wakakaka..dah banyak tone gelak dah nie..
kakakahhhh...kakakakakakahhhhh...

ok done. for noooow.

Makan, kami makan kat atas tue, foodcourt la kononnya. Most of them adalah mak-mak dara yang gigih mencari duit. Hehehe. Kami pun jalan la masuk ke situ. Then tibalah masa untuk orderrrr. Bukankah kita dan mereka adalah bercakap seperti ayam dan itik? Iya. Memang tepattt. Niiii haaa menu nya. Sila tonton ya!

Nahhh, Hambikkk kau nak order yaa? Nahhh. tengok nie..
Finally ada juga gambar kami ber-5.
Inilah ratu hari itewww.
Tapi awas, bukan aku, bukak Kak Siti, tapi ratu itew adalah yang sedang mengira jari-jemarinya yang mana kukunya adalah sedikit hitam. Whahaha. Gelii nyahh! Even separuh, harap cukuplah ya melihat wajah anggun beliau itew. Wheeee. wheeee. Baiklah, kisah dia dan jari jemari itew adalah karena dia sedang membilang order kami. Actually masa dia datang tanya tue dia nak bertanya "Dale tomye nok letok apo deh?" Then ntah bagaimana kami pula mengulangi order kami memasing. Jadinya beliau mula membilang-bilang. Bagaikan ayam dan itik bercakap. Payohhh kakkk. "Letok aye, ude, sotto, sayoo". "Bereh, mokcik pahee deh". Kami pun lega. Mas order Tomyam, Hanin nasi goreng rasanya, Layern dengan Kak Siti nasi paprik yang sungguh enak sekali. Aku? Hahaha. Aku special sket. Aku order Mee Hailam since aku suka hailam. Then she said. "Bereh, mokcik pahee". AKu bertambah lega since kawan-kawan lain dah dapat makanan mereka. Aku ja duk nga-nga tunggu makanan aku. Sekali makcik tue datang, bawak bihun kering di genggaman tanganya bersoal-jawab dengan aku samada aku nak bihun nie ka dak coz mee dah habeh. Dey!!! Then aku kelu untuk menjawab. Semua keluuu! Then dia cakap koteaw besar ada, putih puttih. Haa. gitulah. Then aku terus cakap OK. Part tak hingat dunia. "Nahhh kau. Nak mee hailam ya? Nahhh aku bawak kau bihun kering dalam tangan aku nie. Kau nak? Haaa. aku masak ini boleh?". Sampai terkeluuu lidah-lidah aku eh silap 1 ja lidah aku.

Lepas setle makan, gelak-gelak..then kami turun bawah. Beli acuan mas itew. Hisshh. "Nak juai ka tamau nie?". Pakcik kedai tue emo coz air tumpah dalam kedai dia. Nasib baik ada kakak kedai depan faham bahasa Melayu. Mudahlah tolong cakap and tolong kira. Then kami nak membeli kacang-kacang lak. Jenuh pusing-pusing, kuaq masuk, kuaq masuk dalam plaza gara-gara nak cari kakak hottt kacang yang suka bergambaq. Terlentok-lentok dia kat bahu Mas. Hahaha. Lepas snap 1 picture ingat dia lak yang nak amik gambar kami berlima tapi rupanya dia suruh tukaq photographer, Caiiitt! Dia ada 2 keping gambaq bersama kami. Haiish. Sungguh gagah nak bergambaq dengan gadis-gadis cantik iniew. Banyak juga kami shoping kat kedai dia. Lebeh kurang 2000Baht rasanya. Then kat kedai tue, aku, Layern pulun makan kismis dia before balik dari kedai dia, aku cakap yang aku makan kismis dia..then she said ok. Aku dah cakap kan kat dia, so kira selamat. InsyaALLAH.

Kakak Kacang dengan kami.
Then kami mencari tuktuk pula. Maakkk. Mana jalan nie? Manaaa 1 nak p nie? Semua blurr...finally amik ja, the last ever tuktuk for this trip. Tuktuk tue hantar ke stesen van ke Danok. Pukul 5.22pm waktu Malaysia kami dah sampai Danok. Haaaahaaaaa. Ini satu lagi pengertian trip kami. Kami jalan kaki almost 2km rasanya. Lenguhhh kaki dengan bags yang berat. Sabaq ja la. Adeiii. Stop kat stesen teksi dan teksi hantar ke CTC=RM15 after %. Hehe. Then kami heading to AS to drop Kak Siti and hantar Layern kat rumah di Taman Ria Jaya, then ke rumah Hanin. Lepas makan pulut durian, aku dengan Mas, balik Kulim. Tapi singgah beli burger sedap dulu. Then memasing tired..Tidoq dengan nyamannya. Alhamdulillah...Kami selamat..Kami nak p lagi..itu azam memasing. Hehehe.

Next trip to? Dunno yet...Bandung insyaALLAH tahun depan. Tiket murah ooooii.

See ya than...

Pssstt: Dah nak puasa kan kita...

Photo credit to: Mas Fdz
Photo credit to: Lya Afrina
Photo credit to: MySonyT100 as well. ehehe.

No comments: