Nuffnang

Friday, December 10, 2010

~ Kumpul ilmu di hari Jumaat ~

Assalamualaikum,

Jumaat sudah hari nie. Besok ada undangan perkahwinan. Ada 2 lagi. InsyaALLAH cuba untuk penuhi jemputan tuan rumah.

Hari nie batuk aku masih ada. Malam tadi aku minum ubat batuk sebab macam makin kuat aku batuk. Tup-tup hari nie housemate aku ada gaya nak domam. Di doakan semuanya sihat sejahtera.

Pagi nie aku datang office. Boring sungguh. Sat! Aku nak berpaling ke belakang kiri sat. Tengok boss aku pun tak ada kat tempatnya. So aku senang lenang nak surfing.

2,3 hari lepas aku ada baca pasal focus di tempat kerja. Antara focus itu adalah jangan duk surfing internet. Tapi apa sudah jadi kat aku? Sebab la nie aku sedang/masih surfing.

Tapi aku cuba nak membaca ilmu-ilmu dari forum.
Antaranya: Ucapan salam. Salam adalah bermaksud selamat tinggal. Sebaiknya untuk memulakan sapaan ucapkan Assalamualaikum atau kalau nak shortform kan As salam kepada mereka yang kita nak tujukan. Begitu juga kalau nak jawab Assalamualaikum/As salam silalah menjawab Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh. Maaf aku provide dalil sebab ini aku baca dari forum. Juga jangan gunakan perkataan bye sebab tak elok maksudnya = Di Bawah Naungan Pope. Jadi mulai sekarang kalau ucaplah Assalamualaikum atau As salam dan kalau nak jawab silahlah jawab dengan Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh.

Umrah dan Haji mana nak dahulukan? Untuk aku kalau aku cukup duit bukan di musim Haji aku nak buat umrah dulu. Daftar haji aku lama lagi nak kena tunggu tapi ini bukan sebab untuk aku tidak menabung untuk menjadi tetamu ALLAH SWT. Usaha kita ke start cuma urusan ALLAH SWT samada nak izinkan atau belum lagi. Cikit-cikit kumpul lama-lama insyaALLAH menjadi bukit.

Tiba-tiba aku rasa nak makan muffin kat Kennyrogers..Sedapnya!

Have a nice day all...selamat bermakan kenduri ya! Assalamualaikum..
Photo credit to: ansonleekh[Flickr]

6 comments:

fakhril said...

jgn sebut pkataan toek.. sbb dlm bahasa german kacukan perancis maksud dia x elok!! hohohoho
hg ni pcaya menda bukan2 nih.. ish2

Yani said...

iya ka wei? aku tatau pula..
baik, insyaALLAH lepas nie aku cuba x sebut...

mana hang tau wei???

fakhril said...

perkataan 'iya ka' dlm bahasa Maghribi pun membawa maksud yg x elok... jgn disebut weih...

Yani said...

toek!!!! Hang jahat...hang tipu akuu....

fakhril said...

perkataan 'salam' tu maksud dia sejahtera la.. bknnye selamat tinggal

'bye' mana da maksud dibwh naungan pope..

org saje wat2 ceta ja la...

Yani said...

ohhoii...iya ka wei?
hang nie jgn nak memain ngan aku...