Nuffnang

Sunday, July 24, 2011

~ Bersyukur dengan MATA, SUARA ~

Assalamualaikum,

Last week aku join charity walk for blind and silent juga deaf. Kami berjalan sepanjang 3.8km start from Youth Park to Botanical Garden and patah balik ke Youth Park. Partner aku Cik Mary kita. Masa p, aku guide Cik Mary, masa balik Cik Mary guide aku. Kami berjalan dengan keadaan tutup mata dan lagi nak feel pejam mata sama. Berjalanlah kami berdua-dua. Kami bukan berdua, tapi fews IFKM colleagues pun join juga. Meriah juga. Sepanjang berjalan aku dengan Cik Mary sama-sama kongsi perasaan menjadi blind for a while.. She said " Rasa pijak di bumi saja" Sayu! Aku pun rasa sama tapi perasaan aku, bagi aku tak pure since aku tau aku bukan blind. Sebab at the end of 3.8km aku akan celik semula..cuma apa la perasan those yang blink, deaf buat selamanya. Betul kata kawan aku kat wall FB aku Ati Kayat's "Dorang dah sampai martabat reda yang tertinggi, itulah lebihnya golongan Orang Kelebihan Upaya seperti mereka. :) ". Subhanallah.. hebatnya mereka! Aku tak mau nak cakap apa company aku achieve masa event nie, tak penting langsung! Cuma masa sesi lucky draw, aku dan the gangs duduk dekat dengan deaf, silent people then masa ada orang duk cakap atas stage ada juru-isyarat pun sama-sama terjemahkan apa yang diucapkan d atas stage. Masa tue, sayunya aku tengok depa. Depa semua senyum saja, manis saja muka. Muka ikhlas tak macam kita, bermuka-muka penuh dengan makna.

Segalanya anugerah-NYA dan depa memang hebaaaccckkk di mata dan di hati aku. Tak perlu kemewahan dunia, cukuplah dengan senyuman ikhlas yang mereka ada. Ohhh sayu! Jadi bagi aku, juga bg hampa semua juga..sungguh kurang ajaqqq kalau kita duk buat lebeh kurang pada OKU ini. Ada lebihan duit makanan apa saja, marilah kita hulurkan pada mereka. Mereka tak minta pun cuma indahnya kalau kita sendiri hadiahkan pada mereka dengan seikhlas hati kita. Apa saja yang kita mampu...









Beramai-ramai kami berjalan.

Event selesai dalam pukul 12 dan kami - aku, Cik Mary, Masyitah dan Izzah balik ke rumah masing-masing.. Apa yang penting semangat kita reramai nak bersama-sama merasai mcm mana perasaan mereka yang blind, deaf, silent ini even tak lama at least ada seketika merasai macam mana. Our sweet Sunday's morning lebih bermakna untuk bulan nie. Hihihi. :)

Photo credit to: Walk for Sight and Sound 2011' FB

No comments: