Nuffnang

Thursday, August 4, 2011

~ Mak, Kulim dan air mata ~

Assalamualaikum semua,

Waa! Hari nie dah masuk hari ke-4 puasa kan? Gena puasa anda? Gena Solat anda? Gena Solat Taraweh anda? Hishh sibuk ja nak tanya orang kan, solat-solat aku gena? Huhuhu. Ada juga solatnya cuma tak berkembang pesat pun. Baru berpeluang solat 1 malam which is last nite..alhamdulillah. Aku stay lambat juga sebab duk honline. Ish-ish. Lagha-Lagha. Ini manusia menang sukakan hiburan.

Oh ya. Aku nak story drama air mata mak aku. Tapi ya, drama air mata super slow, super lowww soksek, hekk-hekkk and i know her's nose currently watery. Pity my mum. She's so thinking a lot for my younger brother, Fuad. Apalah si kecil kanak-remaja itu makan untuk pestimer bebuka without her. Hohoho. Semasa membuat telecon with Si kecil kanak-remaja itu, he refuse to have a walk to bazaar Ramadhan which is only takes fews minutes saja. Si kecil kanak-remaja itu memang lagi membuatkan hari emak lagi gundah-gulana. Kesan dari itu, mum tak lalu makan untuk bebuka, cuma aku dengan ayah saja pulun duk makan. Hohoho. Actually aku pun hampir tewas dek air mata, mak aku cuma aku tabahkan diri. Iya la aku pun kesian juga kan Si kecil kanak-remaja itu. Hahaha. Malam itu juga mum tak ke surau untuk bertarawih tapi memilih untuk membuatnya sendirian di dalam biliknya itew. Hohoho. Aku pula? Duk nganga depan tv sambil makan kueh-mueh, buah durians sejukkk. Yummmm yummmy!

Mak aku, aku rasa mak-mak hampa juga kan, sure akan sokmo duk pikir gini kan.."Anak-anak aku.....":
1. Makan lauk apa nak bebuka?
2. Beli kat mana?
3. Ayaq apa bebuka"
4. Soq=sahur nanti dah beli ka?
5. Sok=sahur nak makan apa?
6. Bangun dak soq=sahur pagi tadi? kalau tak bangun pasti lembik ja hari nie.
7. P solat tarawih dak?

Kebetulan kalau hari tue mak masak lauk fav anak-anak, sure mak akan sayu..hohooh...

Lately, ayah pula ada aktiviti harian, sms anak-anak makan lauk apa untuk berbuka. La nie mak ayah, especially mak dah tak hirau lagi untuk bgcik since bgcik dah stay with SIL. Alhamdulillah mereka sudah tinggal bersama-sama setelah 5thn kot menjadi weekend hus-wife. So la nie mak aku hanya perlu hirau untuk dua orang warga Kulim sahaja. Hahaha. Untuk aku dah kurang cikit cuma untuk Si kecil kanak-remaja itu saja berlebihan.

Petang kemarin aku bawak Si kecil kanak-remaja itu ke bazaar Ramadhan dan dia angkut sekali dengan kawan-kawan dia naik kereta aku. Sungguh melompat budak-budak tue, duk dalam keta duk terhinggut-hinggut sebab seronok leh ke bazaar. What-the-hhhooooo? Tak kisahlah kanak-kanak remaja, janji hampa suka. Petang nie misi memasing nak balik kampung pula, aku juga la jadi driver depa hantar, amik ke stesen bus. Ousihh! Sungguh untung noo hampa. Dapat duit PTPTN, belanja aku makan naa..

Oh mak, Oh ayah,
Jangan hirau, anak-anak pandailah mencari makanan untuk berbuka nanti. Apa yang penting mak ayah makan, jangan la tak nak masak/makan best-best sebab kami tak ada di sisi mak ayah. Janganlah tak berbuka dengan gembira bila mak ayah call kami and kami bagitau lauk yang kami beli nie tak sedap, tak macam mak masak. InsyaALLAH kami akan makan, cuma mungkin jenuh nak telan and maybe end-up makanan itu masuk dalam tong sampah. Juga janganlah mak ayah tak makan banyak-banyak, nanti tak larat nak ke surau.

Bulan Ramadhan, bulan gembira untuk segalanya...tambah amal ibadat, mostly akan makan makanan yang sedap tapi harus ingat jangan membazir sebab itu amalan syaitan.

Selamat bebuka ya kawan-kawan.

2 comments:

Anonymous said...

yani...sure sedeykan mak yani tue..huhu..maklumla,fuad kan ank bongsu...

Yani said...

tue laa...anak omakk...tiap minggu fuad balik kg..hoho