Nuffnang

Wednesday, March 14, 2012

~ MARAH! ~

Assalamualaikum,
Marah? Sabar itu separuh dari iman. Kenapa harus cakap dengan kasar sedangkan orang yang bertanya bukanlah datang untuk dimarahi. Work is work, bukan sampai mati pun nak bawak kerja tue. Tapi hubungan sesame manusia yang perlu di jaga. Itu yang akan di kenang orang lain. Bukan hanya pangkat dan jawatan yang kita ada.

Angry bird?

Aku pun tak faham, kenapa harus marah? Ego? Aku ingatkan diri aku sendiri juga. Sebab kadang-kadang aku juga jadi pemarah and tak lepas tue aku ABC. Itu semua syndrome nak ABC rupanya. Tapi itulah kawan-kawan, selagi kita boleh cakap dengan molek, surely people will respect us. Kita pun tak suka orang marah kita, apatah lagi perasaan orang yang kita marah. Kan lagi bagus berbincang dengan baik, masalah selesai dan hubungan pun baik. Dua-dua seronok kan :)

Aku tau, orang marah ada sebabnya tapi tak salah kalau bercakap dengan nada yang
Aku sungguh admire the way Kak Aziyah talked to her kids, husband. Sungguh lembut dan penyayang lagi. And aku dengan Kak Sobah penah cakap ja depan-depan Kak Aziyah yang cara dia cakap tue lembut, sedap ja dengar. Hihihi. Kak Aziyah seperti biasa akan bagi senyuman manis dia itu..sweet tauu dia nie..

Aku kalau rasa nak marah:

1. Senyum saja dekat orang itu **even cakap dalam phone**
2. Kutuk-kutuk dalam hati aku **ini tidak bagus, tp ini ja leh kurangkan rasa amarah itu**
3. Lepas itu baru aku istifar dalam hati. **patutnya istifar dulu, then tak adalah nak kutuk**
4. Ke toilet. **to pee maybe, at least cuci muka**

Taknak la ada orang jauh hati dengan aku. Semoga kita semua dekat saja di hati keluarga, kawan-kawan dan orang tersayang jugak sesiapa sahajaa...

Happy working..Assalamualaikum..

Photo credit to : GOFORUS

No comments: