Nuffnang

Monday, July 2, 2012

~ 2 Julai hari lahir ayah saya ~

Assalamualaikum,

Hari ini hari lahir ayah saya. Saya selaku anak yang malas, saya menghantar sms kepada ayah saya. Lantas ayah saya membalas "Terima kaseh anakku Yani". Tahun ini tiada hadiah untuk ayah. Mungkin saya balik kampung minggu ini boleh la belanja ayah makan kek barang 2,3 potong di Kangar.

Ayah saya seorang polis dari Unit Peronda Kangar. Saya selalu mendoakan agar ayah saya tetap dan selalu menjalankan tugas dengan adil dan amanah. Well I know my dad so much.. no worries. Kalau salah, pasti akan dapat hukumannya. Saya selalu juga kena.

Seperti ayah-ayah hampa juga, ayah-ayah ini simple saja. Tak perlu nak beli barangan jenama. Kadang-kadang sandal pun beli kat pasar malam. Tak kisah murah janji selesa di pakai. Begitu juga ayah saya. Sebab tue dulu ada sekali raya, ada orang jahat (maaf saya cakap dia jahat) curi kasut baru ayah saya. Bagi saya itu kasut mahal la buat ayah. Bukan jenama woww woww pun, cukuplah pasa masa itu jenama BATA. Bagi saya kalau dah hampir RM70 pada 19 tahun yang lalu, memang mahal la. Ayah tak kata apa, diam saja and pakai saja selipar toilet balik ke rumah. Untung la orang tue dapat kasut baru di hari lebaran.

Saya sayang ayah saya macam mana ayah saya sayangkan dan manjakan saya dari saya kecil sampailah sekarang. Ohh..rasa nak menitis air mata pula bila saya pikir salah silap saya dengan ayah saya. Dulu masa saya kecik-kecik. Time soq (sahur) saya malas nak bangun and ayah akan dokongkan saya and letak saya atas kerusi. Gosok gigi? Haaa..tak yah cakap la. Memang tak gosok gigi. Sedangkan muka pun saya tak basuh sendiri. Jadi ayah akan amik air di sinki dan akan menyapukan muka saya dengan air di tangannya. Biasalah kecik-kecik manja terlebih and time tue saya masih bongsu lagi. Petang-petang sebelum bebuka puasa, ayah akan bawa saya round naik moto dan saya bukan duduk di belakang, saya akan duduk di hadapan dengan kaki saya dalam raga. Hihihi. Ayah akan beli apa yang saya teringin, walhal lepas bebuka saya tak adalah makan banyak sangat. Manja punya pasal...ayah turut saja.


Saya tak pasti bakal suami saya mampu buat semua tue nanti untuk anak-anak kami. Betullah, saya penah baca..anak gadis pasti ingin mencari calon suami seperti ayahnya.

Kalau ayah saya menyapu di depan rumah, bukan rumah kami saja dia akan sapu untuk pasir atau daun-daun kering, tapi rumah jiran pun ayah akan sapu juga. Then ayah akan kutip pasir tue sampai habis. And pasir yang kecik-kecik tue ayah akan sapu/kutip dengan tangan saja. Oh ayah...saya sungguh kagum dengan anda.

Untuk ayah, kami semua sayang ayah. Bekerja siang malam untuk memcari duit demi membesarkan anak-anak. Bila tanya ayah (time tue ayah dah pakai uniform) .. "Ayah nak p mana?" ayah jawab "p keja nak cari duit nak bagi anak-anak makan.." saya? uhuu..

Semoga ayah sihat sejahtera, diberikan kekuatan untuk beramal kepada-NYA, dimurahkan rezeki dan semoga project ayah kat kampung berjaya!!! InsyaALLAH..

Saya anak Malaysia yang sayangkan ayah saya.. :)


No comments: