Nuffnang

Wednesday, August 22, 2012

~ Kembali ke fitrah ~

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Alhamdulillah. Tahun ini dapat lagi menyambut lebaran dengan serba sederhana untuk kami sekeluarga. Last minutes aku pergi mencari baju raya dengan Kak Aziyah. Dengan penuh gigih dan pulun aku merayu pada boss untuk pulang seawal 3.30pm pada hari Jumaat tapi pukul 3.05pm aku dan mula menapak ke kereta. Around 5.45pm aku selamat sampai rumah Tok aku di Kuala Jerlun. Menanti untuk berbuka puasa dengan penuh sabar dan bersyukur dengan rezeki yang ALLAH Taala limpahkan untuk kami semua. Hari akhir Ramadan, Wa (abg ipar mak aku) kembali kerahmatullah atas sakit tua. Arwah meninggal di depan mata aku sendiri di mana mata aku memang asyik terpandang muka dan dada (Arwah tidak memakai baju). Tiba-tiba dada Arwah berhenti dan kami semua panic. Cucu-cucu Arwah baju saja berhenti membaca Al-Quran,lantas Chu aku mengajar Arwah mengucap and tiba-tiba  Arwah bernafas semula. Dalam 10mins selepas itu, Arwah pergi meninggalkan kami, pergi mengadap MAHA PENCIPTA sekalian makhluk di alam ini, bertemua YANG MAHA ESA. Al-Fatihah..aku doakan Arwah ditempatkan bersama orang-orang beriman lagi dikasihi-NYA. Aamin..

Kembali ke fitrah. Zakat fitrah pada tahun ini ayah aku sendiri bayarkan kepada amil di masjid. Selalunya tiap tahun aku yang akan pergi mengadap tok guru mengaji untuk bayarkan zakat fitrah untuk aku dan adik aku. Saban tahun buat, tapi tahun ini sebab ada kekalutan, jadi awal-awal lagi ayah dah settle kan. Cuma aku menyusul dengan duit raya saja pada Mak Ah tahun ini. Alhamdulillah.

Aku berdoa sesuci diri kita semua yang boleh di anggap seperti bayi baru lahir, suci dari dosa-dosa sepanjang tahun lepas. Setelah kita pohon keampunan dari ALLAH Taala dan mohon maaf sesama kita, di harap hidup kita lebih diberkati-NYA dan dapat teruskan hidup dengan rasa tenang hati dalam process untuk kita semua menjadi yang lebih baik dari tahun sebelumnya. InsyaALLAH. Berazam untuk menjadi umat yang mengikuti dan menjalani cara hidup Mukmin sejati yang perlu kita utamakan.. azam..azam!

Pada 1 Syawal, kami merayakan dengan serba sederhana dan aku di rumah Perlis tak kurang terima kunjungan yang tidak putus setelah usai solat sunat hari raya. Jiran tetangga bertali arus datang berkunjung untuk melawat mak aku yang baru selesai operate dalam  2 minggu yang lalu. Semua yang tak ada kesempatan melawat masa mak di PMC datang juga dalam kekalutan memasing untuk melayan tetamu yang datang di rumah masing-masing. 



Here is some picca:





Gambar beraya di kampung tak download lagi..itu lagi meriah kebabooommm..

Hari pertama bekerja pada hari raya ke-4 adalah sungguh tidak gembira. Ada 4 orang Melayu yang datang bekerja. Aku tak pasti kenapa mereka pun gigih bekerja..semuanya ada sebab tersendiri..

Happy working and selamat kembali bertugas kepada diri sendiri. :)
Assalamualaikum..

No comments: