Nuffnang

Monday, September 10, 2012

~ Kita tidak tahu bila.. ~

Assalamualaikum, salam sejahtera, :)

Alhamdulillah syukur di panjangkan usia dari-NYA dengan bertambahnya 1 lagi tahun untuk umur tua aku. Dah masuk 29 tahun pun pada 1hb hari tue. Perasaan? Ermmm..gembira, syukur, takut pun ada, risau pun ada. Macam-macam ada la rasanya. Cuma macam mana nak hadapi tue semua, bergantung pada diri kita sendiri. Kalau BMW, semakin tinggi series-nya, semakin mahal..kalau kita sebagai insan biasa ini untuk memahalkan diri haruslah bersiap sedia untuk menghadapi YANG MAHA ESA pada suatu ketika yang kita sendiri tidak tahu bila.

Aku baru saja sampai dari KL nie. Once in the blue moon in KL..wow! Bestnyaa...jumpa kawan-kawan and hari-hari terpandang KLCC. Iya-iya, orang yang stay kat KL dah tak larat nak pandang KLCC kan, aku anak orang kampung semestinya rasa bangga tgk twin tower tue. Tadi pun masa otw to Pudu, aku dengan SIL memasing duk memuji KLCC while our driver a.k.a Abgcik aku duk cakap biasa ja. Maybe di mulut dia saja. Siapalah yang tak impress tgk KLCC kan and memang bernas idea Tun M. untuk bina such a mega building in KL.

Tadi dalam bus, aku busy sms dengan kawan sek rendah aku. SMS saja buat masa nie, nak whatsapps pun tak ada lagi phone mcm tue. Kami bercakap pasal macam-macam. Antaranya memohon maaf sesama kawan-kawan. Iya benar, kita semua tak tahu bila akhir umur kita. Jadi sementara ada waktu, jangan kita 'bertagak-tagak' bak kata orang Kedah, terus saja mohon maaf dari kawan yang kita rasa ada buat salah tue. Lantas aku terus sms kawan aku nan sorang ini. Iya, dia tiada salah denga aku tapi dia ada salah dengan kawan aku. Kalau berjumpa, sure kisah tue akan kami cakap, bbla bla bla bla..aku hanya penambah aroma kebencian kawan baik aku nie kepada kawan yang sorang itu. Jadi terus aku sms kawan yang sorang itu. Tapi sampai sekarang masih belum dia tak reply lagi. Mungkin tengah tunggu line clear kot baru nak reply. Aku harap dia akan reply, and kawan baik aku cakap, tak apa..aku dah mohon maaf, just tunggu dia reply saja saja.

Semoga dia akan reply, aku berdoa..

Tak kurang juga ada seorang kawan yang penah wujud dalam hidup aku, last time aku jumpa dia, dia cakap dia datang ke mumuyani.blogspot ini. Dan kalau dia masih baca pun, aku nak bgtau kat dia, aku dah maafkan salah silap dia kat aku. Kalau tak baca pun tak apa, aku dah maafkan dia pun. Sebagai orang Islam, untuk apalah sangat kita berdendam sesama kita. Tiada untungnya..Aku mendoakan yang terbaik untuk semuanya..

Kita memaafkan orang yang penah buat salah pada kita, insyaALLAH orang yang kita penah buat mereka merana atas tindakan kita juga akan memaafkan kita. Semuanya dengan izin DIA. :)

Oleh itu, kalau kita rasa nak minta maaf dari orang yang kita penah buat salah padanya, teruskan minta..jangan di simpan-simpan sebab kita tak tahu bila kita akan habis umur ini. Ada kesempatan, terus minta..lagi bagus direct face-to-face or give them a call. InsyaALLAH silaturrahim yang terputus akan terjalin kembali..

Sedangkan Nabi Muhammad SAW kekasih ALLAH yang tinggi darjatnya pun memaafkan umat, inikan kita insan biasa di muka bumi ini. Jom mulai hari ini kita jadi pemaaf. Aku ingatkan diri aku dan semua kawan-kawan yang baca ini juga. Semoga dengan ini hati kita akan menjadi lebih tengan dan hidup seharian dengan penuh keredhoan atas apa yang terjadi pada diri kita. Amiiiin.

Happy working tomorrow peeps. Assalamualaikum and enjoy ur Monday blueess ya. Hihihi.

Photo credit to : Here

2 comments:

kakyong said...

lama gila akak tak update blog

Yani said...

update laa..nak baca juga,,