Nuffnang

Thursday, September 27, 2012

~ Mengira rambut putihku ~

Assalamualaikum,

Usia menginjak ke tua dan rambut pun semakin berwarna-warni. PERINGATAN TEGAS: AKU BUKAN MEWARNAKAN RAMBUT AKU tetapi kurniaan ALLAH TAALA yang menganugerahkan rambut putih di kulit kepala aku ini. Alhamdulillah..tak lama lagi sekepala color putih nak challenge color rambut ayah aku. Harr harrr harrr. Sebenarnya ini bukan perkara baru bagi aku, sejak sekolah rendah lagi aku dah memiliki rambut putih ini, jadi tak hairan pun kalau sekarang semakin ada. Cuma masa kecil-kecil dulu jahil, aku p cabut. Nak kata gatal, tak gatal tapi gatal tangan p cabut. Genetik rambut putih ini aku warisi dari keluarga side ayah aku. Arwah Nenek Minah aku dan ayah aku memang rambut super putih. Arwah Nenek Minah lagi laa, cantik rambutnya di sangul kemas kembung. Arwah sungguh pembersih, pengemas, perajin dan segalanya pe pe pe..tapi cucunda Arwah sungguh me me me..memalas!

Seingat aku, rasanya macam tak sampai 5 tahun aku nampak rambut ayah aku hitam, selebihnya aku nampak putih saja. Jadi makanya, anak-anak aku pun macam ini la rasanya..tengok rambut putih ibu saja. Harrr harrr harrr. Syokk wooo, pepagi time duk gosok gigi, selak-selak rambut, cari rambut putih...dah lama tak jumpa jadi once jumpa rasa macam syookkk yang ntah apa-apa..sebab bagi aku cantik rambut putih ini. Hihihi. And aku tak berkenan kalau nak inaikan..bagi aku buat masa ini tak sesuai la nak inaikan sebab terjadi kat ayah aku. Mak aku inaikan rambut dia then bilamana inai dah nak habis color rambut ayah aku dah jadi macam letak pewarna perang pulat. Menyampahh macam tengok Dato' M.Daud Kilau jadinya..cuma ayah aku tak geleng pinggul ja ala-ala Dato' tue saja.

Uban bukan menampakkan ketua-an, tapi menampakkan kematangan yang bersedia untuk menghadapi hari tua. :)



Apakah Hukum Mencabut Uban?

Oleh : Shibli
Ramai manusia zaman sekarang sangat suka mencabut uban atau rambut yang sudah menjadi warna keputihan tanpa mengetahui hukumnya. Ramai juga yang tidak tahu langsung tentang hukum mencabut uban. Dengan sedikit rujukan dan kajian, saya sediakan jawapannya di bawah ini.

"Janganlah engkau semua mencabuti uban, sebab uban itu adalah merupakan cahaya seorang Muslim pada hari kiamat." Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Termidzi serta Nasa'i dengan isnad-isnad yang bagus. Imam Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

Jawapan Tambahan :

Makruh mencabut uban ataupun janggut yang beruban dan makruh membakarnya dengan api ataupun sebagainya supaya nampak seperti orang yang sudah tua. (Mughni al-Muhtaj, kitab al-udhiyyah fasal fi al-aqiqah: 4/374)

Larangan mencabut uban ini telah disebutkan dalam hadis daripada ‘Amr bin Syu‘aib daripada ayahnya daripada neneknya berkata yang maksudnya :

“Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam melarang daripada mencabut uban (kepala atau janggut) dan Baginda bersabda: “Sesungguhnya uban itu cahaya orang muslim.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Hadis yang lain, daripada ‘Amr bin Syu‘aib daripada ayahnya daripada neneknya berkata yang maksudnya :

Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Jangan kamu cabut uban. Tiada daripada seorang muslim beruban dengan satu uban di dalam Islam, berkata Musaddad (periwayat) daripada Sufyan: “Melainkan bagi uban itu cahaya di hari qiamat.” Sementara katanya (periwayat) dalam hadis Yahya: “Melainkan Allah menulis baginya dengan sehelai uban itu satu kebajikan dan menggugurkan daripadanya (orang itu) dengan sehelai uban itu satu kesalahan.”
(Hadis riwayat Abu Daud).


Nota : Oleh itu seelok-eloknya tidak perlu lah anda mencabut uban :)

Wallahualam..

Article credited to: here
Photo credited to: Here

No comments: