Nuffnang

Sunday, October 28, 2012

~ Wajah tua tok saya ~

Assalamualaikum,

Hari ini genaplah hari raya korban yang ke-3. Alhamdulillah di beri rezeki lagi dari-NYA merasa gading korban yang sungguh manis. Tips dari pakar sembelih Islam: sewaktu bermula untuk menyembelih, tukang sembelih jangan tahan nafas, keep on breathing, insyaALLAH nanti daging takkan keras. Semuanya dengan izin ALLAH Taala. :)

Sepanjang 3 hari raya saya pulang ke kampung halaman. Sebab dekat jugaklah. Dalam 20mins dah boleh sampai untuk ketemu tok dan sedara-mara yang lain.

Hari ini kami bercerita kisah tok yang asyik bertanyakan anak lelaki beliau dari Penang yang belum balik pada hari raya pertama. Tok keep on asking me to call my Cu.

"Adik, p telefon chu, bila dia nak balik". Pinta tok kepada saya.

"Ooo..balik besok..bla bla bla". Saya call Cu saya tak dapat, so saya call Maksu saya. Maksu saya pun membebel dalam phone. Maksu saya kerja that's saya tak dapat balik pada hari raya pertama and she asked my Cu went back to Kedah without her, but CU refused to balik kampung without his wife. Hahahaa...

Lepas saya  bagitau tok saya bahawa Cu saya akan pulang pada hari raya ke-2, mungkin petang. Then tok saya kembali diam. Hopefully she will rasa legaaa..

Hari ke-2 saya balik kampung lagi. Time Maghrib juga saya sampai sebab sebelum tue saya di rumah Perlis and after abgcik and SIL balik KL around 3.45pm, mum take a rest for a while since she's so busy cooking..After Asar we heading to my Maklang Shon's house. Makan-makan nasi and gading. Mum duk bersembang dengan adik iparnya..saya bermain-main dengan anak cousins. Main bola dalam rumah. Now I know why I loved orchids so much because my Maklang also loves orchids. She has mini orchid garden outside her house. Bestnyaaaaaaaaaaaa. Because my mum love palm tree. Pokok palm my mum sungguh tembun-tembun sampai kena pecahkan pasu.

"Adik, p telefon Cu tengok. Kat mana dah?" Pinta tok sekali lagi.

"Oooo..Mergong. Ok. " Selepas itu saya bagitau tok saya Cu di Mergong di rumah sedara. Lepas tue baru balik Kuala Jerlun. Tok lega.

Dalam sejam selepas itu, Cu pun sampai. Tok lagi lega dapat tengok 3orang lagi cucu beliau. Hihihi.

Inilah yang diharapkan oleh seorang nenek apabila hari raya. Semua anak menantu cucu cicit pulang ke kampung halaman. Alhamdulillah. Even 3 orang anak beliau tidak dapat pulang pada hari raya korban kali ini, di harap kami-kami yang pulang dapat menggembirakan hati beliau. InsyaALLAH. Ohh, anak kesayangan tidak pulang. Hihihi.

Mungkin saya tidak faham lagi hidup berkeluarga sebab saya masih belum berkeluarga. Saya berdoa semoga apabila saya sudah berkahwin dan mempunyai keluarga saya sendiri nanti, saya tidak akan abaikan kedua mak ayah saya dan juga mak ayah mentua saya. Tadi masa saya nak balik ke Perlis pun, tok saya sedia menunggu di depan pintu. Duduk atas kerusi tengok kereta saya beransur pergi. Kesian tok saya. Malam ini sunyilah beliau. InsyaALLAH nanti 1hb mak saya akan stay di kampung sebab ayah saya ada kursus di Kuantan selama seminggu. Ada la peneman tok saya nanti. Tadi saya ajak tok saya ke Perlis, tapi beliau tak nak. Dekat nak ke surau katanya.. :)

Semoga raya korban kita semua memberi sejuta makna kepada kita. Di harap daging korban yang kita sedekahkan serba sedikit kepada orang dapat menggembirakan mereka semua. Tok Sedara saya memberi nasihat, even kita bagi sebatang cerut kepada orang tua pun mereka dah seronok sebab itu kesukaan mereka. Tak kisahlah, apa-apa saja buah tangan..

Assalamualaikum semua..besok sudah mahu kerja..semangat, semangat, semangat..

No comments: