Nuffnang

Monday, June 10, 2013

Jangan jangan.. jangan lupa.

Assalamualaikum,

Semoga kita semua senantiasa bersyukur
Uihh..jangan lupa untuk bersyukur atas segala nikmat yang ALLAH TAALA kurniakan kepada kita. Segala yang kita miliki di dunia ini bukan milik kita, milik DIA. Anytime HE can take everything we owned right now. Jadi senantiasa  la bersyukur atas segala nikmatNYA. Suka untuk aku ingatkan diri yang jahil ini agar senantiasa bersyukur atas apa yang di kurniakan, tabah atas dugaanNYA dan sentiasa positif dalam banyak perkara. Hati ini kadangkala ada perasaan tidak baik, agak rapuh dalam berfikir. Lalu pasti sesuatu yang tidak diingini akan terjadi. Dari menyucapkan sesuatu yang boleh membuatkan orang lain rasa sedih, rasa lemah maka eloklah aku diam saja. Bisa dari mulut sungguh perit dan pedih sama sekali. Diam itu senjata orang beriman. 

7 kebaikan diam:
1. Ibadah yang tidak memenatkan diri kita dan orang sekeliling
2. Hiasan diri tanpa perhiasan
3. Kekuatan tanpa kekuasaan
4. Benteng tanpa dinding
5. Tidak perlu meminta maaf
6. Malaikat pencatat amal dapat berehat
7. Menutup keburukan dan ciri-ciri kejahilan diri

Asalkan kita tidak buat kemungkaran di bumi ALLAH Taala ini, insyaALLAH banyak perkara kita dapat elak daripada free² dapat dosa especially dosa kering. :|

Hidup seharian memang tak lari dari pertelingkahan faham sesama kita. Harus mendidik emosi agar sentiasa positif dalam tiap perkara yang kita lakukan. More critical, we unable to control our temper, and keep on blaming another party. Ask, check, verify and confirm..insyaALLAH we will get correct information. No matter what we decide, make sure it is correct and to get confirmation we must always ask, ask, ask. :)

Assalamualaikum and have a good day. :)

Photo credit: Flickr

No comments: